روایت طلبه جوان اردبیلی از غسل اموات کرونایی/ جهاد در کوچه پس کوچههای شهر ادامه دارد
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۵۸۱۸
خبرگزاری فارس- اردبیل|کبری عزیزی: لباس مخصوص کارش را میپوشید، دستکش زرد رنگش را به دستش میکرد و به سراغ کارش میرفت. بوی کافور تُرش با دم و نَم گرم آب را خودش انتخاب کرده بود، چرا که برای خدمت بیمنت آمده بود و اعتقاد داشت نباید، پیکر مومنان روی زمین بماند.
محمدصادق قاسمی، طلبه جوان اردبیلی است که به همراه ۵ تَن از دوستانش، زمانی که دیدند غسالهها در ترس و وحشت نمیتواند اموات کرونایی را غسل دهند، خودشان لباس غسالهها را بر تَن کردند و کارشان، غسلِ پیکرهای بیجانی شد که کرونا نفسشان را قطع کرده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در میان آشفته بازار کرونایی و حالِ ناخوش شهر و مردمانش، جوانان زیادی بیمنت و جهادیوار پای کار آمدند؛ در این بین حضور طلاب جهادی برای خدمترسانی به مردم هم چشمگیر بود. طلابی که خود را از مردم میدانند و برای کمک به مردم از هیچ کاری واهمه ندارند.
محمدصادق قاسمی، سالهاست که در کارهای فرهنگی و اجتماعی به همراه گروه تبلغی کوثر فعالیت میکند، کرونا این ویروس منحوسی که جهان را دگرگون کرد باعث شد تا اتحاد و همدردی مردم بیشازپیش تقویت شود. همدردی که در آن، از ضدعفونی معابر تا توزیع اقلام بهداشتی و غسل اموات کرونایی را میتوان نام برد.
به سراغ آقای قاسمی رفتم، کسی که با آغاز کرونا در حالی که در شهر قم مشغول به تحصیل بود به اردبیل، شهر مادری خود آمد و در همان روزهای اول، برای کمک به مردم دست بهکار شد. یکی از اقدامات شاخص طلبه جوان اردبیلی، حضور در غسالخانهها و غسل اموات کرونایی است.
روایت اول؛ جای خالی تبلیغات نوین فرهنگی در استان اردبیل به شدت خالی بود
فارس: خودتان را معرفی کنید و از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خود بگویید؟
قاسمی: متولد ۱۳۶۸ هستم، سال ۱۳۸۸ وارد حوزه علمیه قم شدم و تحصیلاتم را تا سطح سه حوزه ادامه دادم. سال ۱۳۹۳ با هدف فعالیت در بخش فرهنگ، به اتفاق ۱۵ تَن از طلاب اردبیلی، گروه تبلیغی کوثر را زیر نظر، تبلیغات اسلامی استان اردبیل ایجاد کردیم، اعضای این گروه همگی اردبیلی بودند اما تعدادی از ما در استان قم به تحصیل مشغول بودیم که زمان اوقات فراغت در اجرای برنامهها مشارکت میکردیم.
تا قبل از اینکه، گروه کوثر را راهاندازی کنیم به اتفاق تعدادی از دوستان بهصورت سنتی در بحث تبلیغی- فرهنگی فعالیت داشتیم. اما جای خالی تبلیغات نوین فرهنگی در استان اردبیل به شدت خالی بود بخاطر همین خلا، گروه تبلیغی را تشکیل دادیم و برنامههای فرهنگی- تبلیغی خود را به اماکن عمومی بردیم.
به مرور کلاسهای فرهنگی با عنوان گفتمان دینی در مدارس و بعدها در مساجد برپا کردیم. بعد از مدتی هم، به اجرای برنامهها به صورت محله محور روی آوردیم. سال ۱۳۹۶ تصمیم گرفتیم به حوزه آسیبهای اجتماعی هم ورود کنیم که محله محور بودن برنامهها، در این مورد کمک حال ما شد.
محله محور بودن برنامهها باعث میشد تا با خانوادهها هم در ارتباط باشیم. در همین سال فعالیت ما در مساجد شهر با اجرای برنامهها و مسابقات مختلف فرهنگی، قرآنی و دینی بیشازپیش گسترش یافت.
برنامههای مختلفی در هر دو حوزه در مناطق محروم شهر اردبیل اجرا شد. سعی میکردیم برنامههای فرهنگی و اجتماعی را کنار هم اجرا کنیم چرا که اعتقاد داشتیم در این صورت بهتر میتوانیم به کودکان و خانوادهها کمک کنیم.
فارس: چه چیزی باعث شد تا وارد اجرای برنامهها در حوزه فرهنگی و اجتماعی شدید؟
قاسمی: احساس کردم در این حوزه کمبودهایی در جامعه داریم که باید وارد کار شویم و در راستای کاهش معضلات و تنشهای فرهنگی و اجتماعی تلاش کنیم. قطعا با آموزش میتوان جلوی مشکلات فرهنگی و اجتماعی را گرفت و به مرور زمان کاهش داد. زمانی که میتوان با آموزش درست و به موقع در راستای ارتقای فرهنگ و کاهش معضلات گام برداشت باید تلاشمان را مضاعف میکردیم.
روایت دوم؛ حضور در میدان برای جنگ با کرونا/ از ضدعفونی معابر تا توزیع ماسک
فارس: فعالیت شما با شروع ویروس کرونا چه تغییری کرد؟
قاسمی: با شیوع ویروس کرونا، فعالیتهای حضوری ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی کاهش چشمگیری داشت. اما شیوع کرونا باعث تعطیلی فعالیت ما نشد بلکه با نیازسنجی جامعه بهخصوص مناطق محروم شهر اردبیل؛ برای کمک و دستگیری از مردم پرداختیم. در اوایل کرونا و به دلیل ترس مردم از این بیماری کوچکترین کمک هم میتوانست دلگرمی برای مردم باشد.
اوایل کرونا، اصلیترین نیاز مردم و همشهریان، ماسک و دستکس و ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی شهری بود. به اتفاق دوستان کارمان را با ضدعفونی کردن محیطهای مختلف در مناطق محرم شروع کردیم و بعدها به توزیع ماسک و دستکش و اقلام بهداشتی مورد نیاز روی آوردیم.
کمبود امکانات بهداشتی به خصوص در مناطق محروم و حاشیه شهر اردبیل مشهود بود. در کنار تامین اقلام بهداشتی برای مردم، در راستای چگونگی مقابله با کرونا برنامهریزی کردیم و با حضور در مناطق مختلف، آموزشهای لازم را به خانوادهها دادیم، این اقدامات ما تا زمانی که نیاز بود تدوام داشت.
در طول کرونا با مشارکت روحانیون استان، مردم و خیرین در راستای کمک مومنانه و توزیع بستههای معیشتی هم فعالیت کردیم و سعی کردیم کمک حال خانوادههایی باشم که بهخاطر کرونا آسیب دیده بودند.
روایت سوم؛ جهاد در گمنامی، بوی کافور و بازی با جان
فارس: زمانی که همه از کرونا ترس داشتند، شما برای غسل اموات کرونا وارد غسالخانهها شدید؟
قاسمی: بله درسته، اوایل شیوع کرونا به خاطر اینکه غسالهها، ترس از کرونا داشتند و نمیتوانستند در غسالخانهها به کار خود بپردازند تصمیم گرفتیم تا با حضور در صحنه، کمک حال این قشر باشیم. اعتقاد دارم هر کجا که نیاز است باید حضور داشته باشیم و این حضور نباید متخص به روزهای خاص و اقدامات فرهنگی باشد.
هرکسی میتواند در بحث اقدامات فرهنگی با اجرا و برگزاری برنامهها، مشارکت داشته باشد اما مهم این است که در شرایط سخت در کنار مردم باشیم و با روحیه جهادی وارد میدان شویم. حضور ما در غسالخانه شهر اردبیل از هفتم فروردین با حضور پنج روحانی آغاز شد.
بعد از طرح ماجرا و اقدام برای گرفتن مجور حضور در غسالخانه و غسل اموات کرونا حدود دو هفتهای زمان برد. چرا که در این مدت هماهنگیها لازم باید صورت میگرفت و لباس و دستکش مخصوص تهیه میکردند.
حضور ما در غسالخانه اردبیل به مدت دو هفته طول کشید، و زمانی که ترس غسالهها فرو ریخت و به سرکار خود برگشتند ماهم کار را تحویل دادیم. البته تحویل کار در غسالخانه اردبیل به منظور اتمام ماموریت ما نبود بلکه، بعد از شهر اردبیل در شهرهای گرمی، مشگینشهر و پارسآباد نیز حضور پیدا کردیم و مدتی به عنوان غساله مشغول به کار شدیم.
در طی این مدت، من و دوستانم یکماه نتوانستم خانواده خود را ببنیم بهخاطر اینکه بعد از دو هفته کار در غسالخانه، دو هفته هم در قرنطینه کامل بودیم و تنها ارتباط ما با خانواده از طریق تماس تلفنی بود. دوری از خانواده به هر حال سخت و طاقت فرسا بود ولی خدمت به مردم در شرایط بحرانی و سخت به نظرم توفیقی بود که نصیب هرکسی نمیشد.
خانوادهها در ابتدا به خاطر ترس از کرونا، مخالف بودند ولی بعد از صحبت متقاعد شدند و برای ما آرزوی سلامتی کردند. در این بین البته یکی از دوستانمان هم به علت مخالفت خانواده نتوانست در غسالخانه کنار ما باشد، هرچند تمام فکرش پیش ما بود.
یکی از دلایلی که باعث شد از قم به اردبیل بیایم، این بود که دوست داشتم در شهر مادریام، به همشهریان خدمت کنم. چرا که اردبیل شهر مادری من است و اهالی و حال اهالی مردم برای من خیلی مهم است.
در ایام سخت کرونا قطعا همه ما باید به همدیگر کمک میکردیم. این کمکها میتوانست معنوی یا مادی باشد مهم این بود که دستگیری از نیارمندان را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم. دیروز در جبهههای حق علیه باطل، شهدا از جان خود گذشتند و امروز این وظیفه ما، جوانان امروزی است که در شرایط سخت کنار مردم باشیم.
روایت چهارم؛ کوچه به کوچه برای کمک به اقشار آسیب دیده
فارس: فعالیت شما به اینجا ختم نشد بلکه به بحث کمک مومنانه هم ورود کردید؟
قاسمی: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۰ و در پی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص کمکهای مومنانه، به اتفاق دوستان تصمیم گرفتیم وارد میدان شویم. محوریت اصلی ما در بحث کمکهای مومنانه محلات محروم و حاشیه شهر اردبیل بود برای همین شناسایی خانوادههای نیازمند در دستور کار قرار گرفت.
تمامی اعضای گروه تبلغی کوثر با حضور در مناطق محروم به صورت میدانی با خانوادههای کم برخوردار ارتباط برقرار کردیم و با نیاز سنجی دست به کار شدیم. چرا که اعتقاد داریم طلاب باید در خط مقدم کمک به مردم باشد.
در بحث کمکهای مومنانه با بهرهگیری از ظرفیت مردم و خیرین توانستیم بسته معیشتی زیادی را طی چندین مرحله در مناطق حاشیه شهر اردبیل توزیع کنیم. البته این فعالیت ما همچنان ادامه دارد و تاز مانی که لازم باشد در راستای کمک به اقشار کم درآمد کمک خواهیم کرد.
البته در زمان کرونا هم به مباحث فرهنگی ادامه دادیم. چون مدارس دایر نبود و نمیتوانستیم در مساجد حضور داشته باشیم با تهیه بروشور و کالا برگهای کوچک، برنامههای خود را ادامه دادیم. در این بروشورها علاوه بر جگونگی مقابله با ویروس منحوس کرونا، به مباحث فرهنگی و تربیتی کودکان در ایام کرونا هم میپرداختیم.
تنها امید و آرزویمان این بود که کودکان و خانوادهها در این دوره سخت که ارتباط با بیرون به حداقل رسیده بود دچار آسیب روحی و روانی نشود. خدا را رو شکرش شاهد فروکش کردن کرونا و برگشتن زندگی و امور به روال عادی خود هستیم و بنابراین ما هم فعالیتهای قبل از کرونا را به صورت جدیتر در پیش خواهیم گرفت.
روایت پنجم؛ اجرای برنامههای فرهنگی و دینی در امکان تفریحی
فارس: برای آینده چه برنامهای دارید؟
قاسمی: یکی از اهداف مجموعه، اجرای برنامههای فرهنگی و دینی را در مناطق تفریحی است. این برنامهها در راستای گسترش برنامههای فرهنگی و دینی در اماکن عمومی و سطح شهر اجرا خواهد شد. اجرای مسابقات مختلف در بین کودکان و نوجوانان در این برنامهها لحاظ میشود.
دوست داریم برنامههای خود را در مناطق تفریحی و گردشگری شهرستانهای استان نیز اجرا کنیم. با فروکش کردن کرونا قطعا فعالیتهای ما هم دوباره بهصورت حضوری و چهرهبهچهره، شروع خواهد شد و با قدرت تمام مثل سابق پیش خواهیم رفت.
روایت ششم؛ نبود شبکه منسجم در حوزه فرهنگی و اجتماعی ضعف بزرگی است
فارس: آقای قاسمی، در طی سالها تلاش در حوزه فرهنگی و اجتماعی بهنظر اصلیترین کمبود در این حوزه چه چیزی است؟
قاسمی: نبود شبکه منسجم جهت اجرای برنامههای مختلف فرهنگی و اجتماعی در سطح استان اردبیل اصلیترین مشکل در این بخش میباشد. تمام ادارات، نهادها و ارگانهای برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی برنامه مختلفی را اجرا میکنند، اجرای این برنامهها نیاز است ولی مهمتر از اجرا، هدفمند بودن برنامهها است.
اگر یک برنامه منسجم وجود داشته باشد قطعا میتوانیم بهتر و بیشتر نتیجه بگیریم. برنامهها طوری برنامهریزی شود که مناطق مختلف اولویتبندی شوند و تمامی ارگانها و نهادها در زمان و مدت مشخص برای یک منطقه خاص تلاش کنند.
از نظر من برنامهریزی و اجرای برنامهها در مدت مشخص و در یک منطقه خاص، بهتر از اجرای برنامههای متعدد در مناطق مختلف خواهد داشت. تمامی ادارت و نهادها و موسسات مردم نهاد در یک بازه زمانی خاص،روی یک موضوع و یک محله تمرکز کنند در این صورت بهتر میتوانیم به نتیجه برسیم.
روایت آخر؛ چهرههای خندان و روزهای رویایی بدون ماسک
فارس: آرزو و خواسته شما چیست؟
قاسمی: اتمام کرونا و روزهای بدون ماسک آرزوی قلبی همه مردم جهان است انشاالله به لطف خداوند، روز خداحافظی با ماسک نزدیک است.
تمام خواستهام این است که اقدامات و تلاش ما مورد قبول خداوند قرار گیرد، امیدوارم روزی برسد که در حوزه اجتماعی و فرهنگی مشکلات روز به روز کاهش پیدا کند. برای کاهش مشکلات مردم بهخصوص ساکنین مناطق محروم نیاز است پیشازبیش تلاش شود، تا زمانی که بتوانم، در حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر خودم فعالیت خواهم کرد.
انشاالله روزی فرا برسد که در جامعه ما به خصوص در مناطق محروم، شاهد مشکلات اجتماعی و فرهنگی نباشیم و در این راستا باید جوانان دغدغهمند، جهادی وارد میدان شوند.
انتهای پیام/۳۷۲۷/
منبع: فارس
کلیدواژه: روحیه جهادی غسل اموات کرونایی غسل غسالخانه دستگیری از نیازمندان حوزه فرهنگی و اجتماعی فرهنگی و اجتماعی برنامه های فرهنگی اجرای برنامه اجرای برنامه ها غسل اموات کرونا مناطق محروم اموات کرونایی استان اردبیل خانواده ها شهر اردبیل غساله ها برای کمک دو هفته کمک ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۵۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جوانگرایی نباید تبدیل به مسابقه قدرتطلبی جوانان شود
علیرضا معاف با تأکید بر اینکه جوانگرایی نباید تبدیل به مسابقه قدرت طلبی جوانان شود، گفت: جوان گرایی و جوان سازی فقط، در افراد نیست، در فرایندها، روندها، ساختارها و بسیاری از مباحث نیز جوانگرایی داریم.
به گزارش ایسنا، هشتمین نشست از سلسله نشستهای حکمرانی قرآنی با موضوع حکمرانی قرآنی و مسائل جوانان امروز در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد.
در ابتدای این نشست علیرضا معاف مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما با دو مساله در بحث جوان گرایی مواجه هستیم، اظهار کرد: نخستین مساله این است که حکومت چگونه مسائل جوانان را حل کند، مساله دوم اینکه جوانان چگونه در حکومت نقش آفرینی و مسائل را حل کنند.
وی ادامه داد: در هر دو حوزه قرآن و روایات مباحث متعددی را در مورد مساله جوان مطرح کرده اند، من نیز در این بحث ناظر بر همین اشارات قرآنی و روایی، در مورد حضور جوانان در حکومت به ۱۲ سرفصل اشاره خواهم داشت.
وی گفت: بحث اول این است که جوان گرایی اعم از اینکه به معنای جوانِ شناسنامه ای باشد و چه به معنای جوانِ مدیریتی و عملکردی باشد، در هر دو صورت به معنای پیرپرهیزی و تجربه ستیزی نیست، من با این مساله که با خاستگاه تجربه، جوان را دور کنیم و در نقطه مقابل با خاستگاه تجربه گریزی صرفا به جوان گرایی بپردازیم موافق نیستم.
معاف افزود: در کتاب «مقاییس اللغة» تجربه به معنای خاطره معنی نشده است، گاهی میگویند فردی ۳۰ سال تجربه دارد، او ۳۰ سال خاطره دارد نه تجربه؛ بنابراین سابقه و خاطره غیر از تجربه است، ما باید مجربان را در ادبیات روایی خود بررسی کنیم، امام علی (ع) به مالک در مورد اهل حکمت نکاتی را مطرح میکند، اهل حکمت به تعبیر آیتالله فاضل لنکرانی صاحبان تجربه هستند اما حکما الزاما نخبگان در آن حوزه نیستند بلکه خبرگان آن حوزه بوده و حکمت عملی و تجربه دارند.
وی تصریح کرد: ما پیرهایِ جوان داریم، حاج قاسم سلیمانی پیر شناسنامه ای بود اما در عمل چون یک جوان با نشاط و پرشور بود، امام خمینی (ره) انسان ۸۰ ساله ای بود که به ایران آمد اما عینا مثل جوان ۱۷ ساله شور و نشاط داشت، از سوی دیگر جوانان پیر داریم، شخصی ۲۸ سال سن دارد اما مجموعه ای از افسردگی هاست،بنابراین دو گانه پیر و جوان در بحث مدیریتی غلط است.
معاف تصریح کرد: از سوی دیگر گاهی عجله در جوان سازی یا جوان گرایی وجود دارد، بعضا اتفاقی می افتد و طی آن محروم از تجربه ها می شویم یعنی به اسم جوان سازی، با انقطاع بین نسلی مواجه می شویم، ما نباید با این پدیده مواجه شویم اما باید بازتولید مدیریتی محقق شود اگر جوانان جای پیرمردها ننشینند حکومت رو به افول میرود.
وی افزود: گاهی جوان گرایی فرستادن جوانان به مهلکههای قدرت و ثروت و شهرت و شهوت است، جانشین پروری باید در فرایند طبیعی انجام شود آن هم با منطق استعمال اختیار. امام علی (ع) به مالک فرمود وقتی خواستی شخص جدیدی را بر منصب بگذاری او را آزمایش کن.
معاف با بیان اینکه اصرار بر جوان گرایی ملاحظات و سویه های اخلاقی جدی دارد، تصریح کرد: در روایات مختلفی آمده است که هرکسی ریاستطلبی کند هلاک میشود، هرکس تلاش کند هلاک میشود، هرکسی بنشینید و با خود خواب ببیند هلاک میشود (خواب به این معنا که با خود فکر کند و بگوید یک روز در این ساختمان یک کاره ای میشود)... .
وی گفت: مساله جوان گرایی نباید تبدیل به مسابقه قدرت طلبی جوانان شود، سر فصل دیگر این است که جوان گرایی و جوان سازی فقط، در آدم نیست، در فرایندها، روندها، ساختارها و بسیاری از مباحث جوان گرایی داریم، حکومت باید جوان به معنای نیروی انسانی جوان باشد.
معاف ادامه داد: در نظریه امامین انقلاب و لسان روایت های ما صرفا جوانی کافی نیست، غیریت جوان مومن و کارآمد انقلابی گاهی حتی پیر حزب اللهی است، یعنی دو گانه ای بین جوان انقلابی و پیر انقلابی شکل میگیرد.
وی افزود: در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی سه صفت به جوان دادند، جوانی که باید شانه زیر بار مسوولیت بدهد، هدف ما قلمه زدن نیروهای جوان به تنه تنومند نظام است، حال سوال این است که کدام جوان؟ اینجا نیز باز هم سه گانه اندیشه جوان، انگیزه جوان و انگیخته جوان مطرح میشود.
معاف افزود: گاهی فرد انگیزه دارد، سن اش جوان است اما افکارش برای قرون قبل است، هنوز میخواهد اندیشه و افکار کانت و دکارت و هگل را به خورد حکومت دینی بدهد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آیه ۲۴۷ سوره «بقره» آمده است: « وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا قَالُوا أَنَّی یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» (و پیامبرشان به آنان گفت در حقیقت خداوند طالوت را بر شما به پادشاهی گماشته است گفتند چگونه او را بر ما پادشاهی باشد با آنکه ما به پادشاهی از وی سزاوارتریم و به او از حیث مال گشایشی داده نشده است پیامبرشان گفت در حقیقت خدا او را بر شما برتری داده و او را در دانش و [نیروی] بدنی بر شما برتری بخشیده است و خداوند پادشاهی خود را به هر کس که بخواهد می دهد و خدا گشایشگر داناست )؛ در این سوره ماجرای معروف طالوت و جالوت بیان می شود؛ در این آیه واژه « مَلِکًا» فقط به معنای این نبود که طالوت فقط فرمانده نظامی بوده باشد، بنابراین طالوت هم فرمانده بود هم زمامدار، در این آیه به این مساله اشاره میشود که طالوت در علوم مرتبط با زمامداری، حکمرانی، زعامت و تدبیر و تمشیت ملک و مملکت و کشور بسط داشته است.
وی در راستای مطلب فوق افزود: بسط داشته یعنی امتداد و برکت داشته است، عمق داشته و علم و عقلانیت و معنویت را با هم داشته است، طالوت بسط در علم داشته یعنی قدرت خلاقیت داشته است، مقابل نوآوری و نو گویی و نو پیدایی مقاومت نمی کرده است، جوان با حرف نو مخالفت نمی کند و این حالات در جوانان بیشتر است.
معاف ادامه داد خداوند آیه ۷۰ سوره «نحل» می فرماید: « وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لَا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ» (و خدا شما را آفرید سپس [جان] شما را می گیرد و بعضی از شما تا خوارترین دوره سالهای زندگی فرتوتی بازگردانده می شود به طوری که بعد از آن همه دانستن دیگر چیزی نمی دانند قطعا خدا دانای تواناست)؛ در این آیه مقصود آن است کسانی که سالخورده میشوند در سنین بالای عمر در مسائل علم و آگاهی دیگر حرف جدیدی ندارند، البته ما استثنائاتی داریم از جمله رهبری، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح و... ، آیت الله مصباح در تفسیر این آیه عنوان می کند که این آیه ناظر بر آن است که رای جدید یا سلیقه تازه برای سالخوردگان دشوار میشود.
وی گفت: در مورد ماجرای حضرت یوسف (ع) نیز ماجرایی بود، هم جامعیت داشت هم مردم را از قحطی نجات داد، هم جوان بود هم کار میدانست و بر آن حوزه اشراف داشت.
معاف ادامه داد: رهبری فرمودند: اروپایی ها چند صفت خوب دارند، یکی وجدان کاری و دیگری شجاعت؛ البته ناظر بر سخن رهبری در اینجا نکاتی را بیان خواهم کرد، ما یک کلمه با عنوان «شَیْب» داریم که به معنای پیر است، کلمه «شاب» به معنای جوان و همچنین کلمه «غلام» به معنای کسی که در آستانه ورود به ایام جوانی است؛ امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: « رَأْیُ الشیخ اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ جَلَدِ الغُلامِ»؛ غلام در این جا معطوف به آن حالت هیجانی جوان است.
وی گفت: قرآن در مورد اصحاب کهف نیز تعبیری دارد، خداوند در سوره «کهف» میفرماید: « نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیکَ نَبَاَهُمْ بِالْحَقِّ اِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدیً» فتی به جوانی اطلاق میشود که جوانمرد است و این دوگانه را با هم دارد، کسی که در علم و جسم جوان است. مفسران دو دلیل اقدام اصحاب کهف را ایمان سرشار و قوی و نیروی جوانی آنها می دانند، لذا امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ فرمود یاران من در گهواره هستند.
معاف تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) نیز فرمود: «اوصیکُمْ بِالشُّبّانِ خَیْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنی بَشیرا وَ نَذیرافَحالَـفَنِی الشُّبّانُ وَ خالَفَنِی الشُّیوخُ، ثُمَّ قَرَاَ «فَطالَ عَلَیْهِمُ الاَْمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُمْ» (شما را به نیکی با جوانان سفارش می کنم، چرا که آنان، دل های رقیق تری دارند، بهراستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. آن گاه این آیه را خواندند: «و عمر آنانبه درازا کشید و دل هایشان سخت گردید).
وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه قلمه زدن نیروهای جوان بر تنه تنومند نظام آسیب هایی را می تواند ایجاد کند، افزود: ما باید این آسیب ها را از قبل خوانش کرده و به آن توجه کنیم وگرنه جوان گرایی تبدیل به فرستادن جوانان به مهلکه ثروت و قدرت و شهوت میشود، بحث این است که مساله جوان گرایی با منطق قرآن باید پیش برود.
معاف ادامه داد: در مساله جوان گرایی باید به پدیده های نو دولتانِ نو کیسه نو دیده توجه کنیم، این افراد بسیار خطرناک هستند، افراد خودشیفته، خود شگفت، آدمهای خودمرکزپندار، افرادی که دچار عجب هستند، این مواردی است که در روایات بیان شده است.
وی گفت: در ماجرای جوان گرایی نباید پُست ها را به پَست ها داد، آدمهای دون و فرومایه و پاچه خوار مسوول میشوند، آدمهای باسواد و کاربلد خانواده شهید و کلا آدم های آبدیده عقب می نشینند، در یکی از نظر سنجی ها از سوی ایسپا از مردم مشخص شد که تورم، اشتغال و بیکاری مساله اصلی مردم است.
معاف ادامه داد: باید انتقال سیستماتیک قدرت به جوان داشته باشیم، در این بین نباید دوگانه پیر و جوان شود، مدعیان، نخبگان، خواص بیشتر در معرض لغزش ها هستند. نباید آدمهایی با رانت سیاسی در نقاط حساس قرار بگیرند.
نباید با مردم و جوانان و سلیقه های مختلف با یک زبان صحبت کرد
در ادامه این نشست، شبیر فیروزیان -سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- ضمن تشکر از ابتکار معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری سلسله نشست های حکمرانی قرآنی گفت: برگزاری این نشست به عنوان راهبردهای اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت ادامه خواهد یافت.
وی افزود: به اعتقاد من قرآن تنها نباید محصور در الفاظ، قرائت، حفظ و ترتیل باشد، هر چند در این زمینه نیز ما برنامههای مختلفی برگزار میکنیم، اما رویکرد ما این است که قرآن را به متن اجتماع تسری دهیم، زیرا مباحث قرآن مباحثی عمیق است.
وی موضوع برقراری گفتمان با جوانان را یکی از موضوعات مهم در جامعه دانست و افزود: قرآن کریم می فرماید:«لِسَانِ قَوْمِهِ»، با مردم با زبان مشترک صحبت کنید. این تعبیر قرآن کریم به اصناف و ردههای سنی مختلف صادق است و نباید با مردم و جوانان و سلیقه های مختلف با یک زبان صحبت کرد، بلکه باید با هم به مفاهیم مشترک ارتباط برقرار نمود.
وی با اشاره به نامه ۵۳ امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر افزود: امام علی (ع) فرمودند:«اگر خواستی با دشمنان پیمان ببندی، به عهدت وفا کن». در ادامه حضرت فرمودند:« هیچ واجبی از واجبات خدا نیست که همه مردم در آن اتفاق نظر داشته باشند»،بنابراین نمی توانیم با ادبیات خودمان با کسانی که موافق جبهه فکری ما نیستند، صحبت کنیم.
سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در مورد استدلال مبارزه با داعش دلایل مختلفی را آوردند، از جمله اینکه فرمودند:« اگر ما با آنها در عراق نجنگیم باید در همدان و کرمانشاه با آنها مقابله کنیم». ایشان با این شیوه بیان شان استدلال شان را به خوبی تبیین نمودند. بنده معتقدم بحث «لسان قوم» باید میان مسئولان وجود داشته باشد و آنها در مباحث گفتمان سازی با جوانان این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
وی بحث زن و حجاب را که امروز یکی از چالش های جمهوری اسلامی مطرح شده است، دانست و افزود: طرح این موضوع باید به گونه ای بیان شود که مورد قبول همه واقع شود؛ به عنوان مثال در طرح بحث زن و حجاب ابتدا باید بحث استحکام خانواده مطرح شود تا از این طریق به ضرورت های حجاب در جامعه دست یابیم.
وی همچنین به خطبه ۲۷ نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت برای ترغیب مردم به حضور در جهاد مبحث را با بیان موضوعات عاطفی، امنیتی طرح کردند تا مورد استقبال مردم واقع شوند. مقام معظم رهبری نیز فرمودند:«هزینه سازش از چالش بیشتر است»؛ بنابراین باید در مواجه با جوانان و گفتمان با آنها به نقاط مشترک دست یافت و با فناوری های روز و پیوند با مبانی دینی آنها را بیان کرد.
دبیران دینی مدارس را انگیزه ببخشید تا بتوانند پاسخگوی شبهات جوانان باشند
در بخش پایانی این نشست، حجت الاسلام علی رهبر -عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان- هم با اشاره به تجربه چندین ساله فعالیت و ارتباط با جوانان گفت: امروز بحران هویت در میان نسل امروز کاملا محسوس است. بنده با برگزاری جلسات «هویت الهی و معنوی انسان» موضوع به این نتیجه رسیدم که جوانان ما گرفتار بحران هویتی شده اند و بسیاری از جوانان هنوز پی به هویت خود نبرده اند.
وی گفت: لازم است در کنار اتاق های فکر، اتاق های ذکر نیز برای دانشجویان طراحی کرد و دبیران دینی مدارس را انگیزه بخشید تا بتوانند پاسخگوی شبهات جوانان باشند، زیرا بحران هویتی و عدم معرفت در جوانان یکی از چالش های جامعه ما است. همچنین اختلاط دختران و پسران با ادعای روشنفکری یکی از چالش هایی است که با آن مواجه هستیم و لازم است با صحبت کردن و برقراری ارتباط با جوانان آنها متقاعد کرد.
انتهای پیام